본문 바로가기

Hebrew Reading

유발 하라리, 유대인으로 산다는 것

유발 하라리 같은 인물이 우리편이면 얼마나 든든할까. 그의 칼럼이 어느 때보다 기다려지는 나날이다.ㅋ 진저리나는 분들도 있겠지?

 

 

 

בממשלה שכחו מה זה להיות יהודים

מחפשים מה להעביר לתלמידי בתי ספר בשיעורי היסטוריה ואזרחות? אפשר להתחיל מקורס בן 2,000 שנה שנתנו היהודים לעולם על זכויות מיעוט

www.ynet.co.il

자그마치 제목이, <정부는 유대인으로 산다는 게 뭔지 잊었다!>이다. 

בממשלה שכחו מה זה להיות יהודים

פרופ' יובל נח הררי


מחפשים מה להעביר לתלמידי בתי ספר בשיעורי היסטוריה ואזרחות? אפשר להתחיל מקורס בן 2,000 שנה

 שנתנו היהודים לעולם על זכויות מיעוט

학교의 '역사와 시민의 권리' 수업에서 학생들에게 전달할 내용을 찾고 있나? 소수자의 권리에 대해 유대인들이 전 세계에 제공한 2,000년 짜리 과정에서 시작할 수 있다.

 

유발 하라리 교수가 선택한 그림은 에밀리오 살라가 그린 <페르디난드와 이사벨이 서명한 유대인 추방령>이다. 1492년 3월 31일에 서명된 알함브라 칙령을 말한다. 


חגיגות פורים הן הזדמנות טובה להרהר לרגע בהיסטוריה היהודית ובקשר שלה למה שמתרחש כרגע במדינת ישראל. במשך אלפיים שנה הייתה לעם היהודי משימה היסטורית נאצלת: ללמד את האנושות את חשיבות זכויות המיעוט. בכל מקום שבו הם חיו – בשושן הבירה, בקזבלנקה או בוורשה – היהודים היו נושאי הדגל של זכויות המיעוט. הם לא היו צריכים לכתוב על זה ספרים או לשאת על זה נאומים, כי עצם הקיום שלהם היה שיעור שלפיו למיעוט יש זכויות. בארצות שבהן 99% מהתושבים היו מוסלמים או נוצרים, חי לו מיעוט יהודי קטן שכל יום אמר לכל השכנים: "גם למי שחושב אחרת מכם מותר לחיות כאן. גם למי שמתנהג אחרת מכם מותר לגור פה. מותר לנו להיות אחרים, אפילו שאנחנו מיעוט"

푸림 축제는 유대 역사와 현재 이스라엘 국가에서 일어나는 일과의 연관성을 잠시 숙고할 수 있는 좋은 기회이다. 2000년 동안 고상한 역사적 사명이 유대 민족에게 있었다. 바로 인류에게 소수자 권리의 중요성을 가르치는 것이다. 그들이 거했던 모든 장소, 수도 수산, 카사블랑카, 바르샤바에서 유대인들은 소수자 권리의 표준을 지닌 자였다. 그들은 이에 대해 책을 쓰거나 연설할 필요가 없었으니, 그들의 존재 자체가 소수자에게 권리가 있다는 교훈이었기 때문이다. 거민의 99%가 무슬림이거나 기독교인인 나라에서 작은 유대인 소수자가 살면서, 날마다 모든 이웃에게 선포한 것이다. "당신들과 다르게 생각하는 사람도 이곳에서 살아도 된다. 당신들과 다르게 행동하는 사람도 여기 살아도 된다. 우리는 비록 소수자일지라도 다르게 살아도 된다."

 

חוגגים את כריסטמס – והיהודים חוגגים את חנוכה. 99% צמים ברמדאן – והיהודים צמים ביום כיפור. 99% הולכים למסגד – והיהודים הולכים לבית כנסת. 99% אוכלים חזיר – והיהודים אוכלים קניידלעך. כל פעם שהיהודים אמרו לא לחזיר וכן לקניידלעך זה היה שיעור לקוזאקים: "גם למיעוט יש זכויות. אף שאנחנו מעטים מכם, מותר לנו לאכול מה שבא לנו, ואתם לא תגידו לנו איך לחיות

99%가 크리스마스를 지키지만 유대인은 하누카를 지킨다. 99%가 라만단에 금식하지만 유대인은 대속죄일에 금식한다. 99%가 모스크에 가지만 유대인은 회당에 간다. 99%가 돼지고기를 먹지만 유대인들은 크네이들라흐(matza ball)를 먹는다. 유대인이 돼지고기에 반대하고 크네이들라흐에 찬성할 때마다, 그것은 카자크 사람들에게 교훈이 되었다. "소수자에게도 권리가 있다. 우리는 당신들 가운데 적은 수지만 먹고 싶은 것을 먹어도 되고 당신들은 우리가 어떻게 살아야 하는지 알려주지 않아도 된다."

 

זה היה שיעור קשה מאוד. התלמידים פשוט לא היו מוכנים להקשיב. כמרים נוצרים, אימאמים מוסלמים, לאומנים פולנים והונגרים ואיראנים שוב ושוב צעקו: "אבל אנחנו הרוב! אתם המיעוט! אתם חייבים לעשות מה שאנחנו אומרים!". והיהודים השיבו בנחת: "נכון, אתם הרוב ואנחנו המיעוט, אבל גם למיעוט יש זכויות. מותר לנו לחשוב אחרת מכם ולהתנהג אחרת מכם, ואתם צריכים לכבד את זה

이는 아주 어려운 교훈이었다. 학생들은 그냥 귀 기울 준비가 되어 있지 않았다. 기독교 사제, 무슬림 임맘, 폴란드와 헝가리와 이란의 민족주의자들은 거듭 소리쳤다. "하지만 우리가 다수야! 당신들은 소수다! 당신들은 우리가 말하는 대로 해야 해!" 그러면 유대인들은 조용히 대답했다. "맞아요. 당신은 다수이고 우리는 소수예요. 하지만 소수자에게도 권리가 있습니다. 우리는 당신들과 다르게 생각하고 다르게 행동해도 되고, 당신들은 그것을 존중해야 합니다."

 

רדפו אותנו, היכו אותנו, רצחו אותנו, שרפו לנו את הבתים והוציאו נגדנו אינספור חוקים ותקנות – אבל היהודים עקשנים. לא מוכנים להיכנע לרצון הרוב. ב-1492 באו מלכי ספרד פרדיננד ואיזבלה ליהודים ואמרו: "נמאס לנו לשמוע על זכויות המיעוט. הרוב החליט שאתם חייבים להתנצר ולהיות כמו כולם – או שתסתלקו מכאן". והיהודים בשלהם. אם אין ברירה עוזבים לארץ אחרת, אבל ממשיכים ללמד את השיעור על זכויות המיעוט, ומקווים שיום אחד סופסוף יבינו בני האדם שזה שקבוצה מסוימת היא הרוב לא נותן לה רשות לעשות כל דבר העולה על רוחה

그들은 우리를 박해하고, 구타하고, 살해하고, 우리 집에 불을 지르고, 셀 수 없이 많은 법과 규정을 내놓았지만, 유대인들은 완고했다. 다수의 의지에 굴복하려 하지 않았다. 1492년 스페인 왕인 페르디난드와 이사벨라는 유대인들에게 이렇게 말했다. "소수자의 권리에 대해 듣는 데 우리는 지쳤다. 다수는 당신들이 기독교로 개종하고 모든 이들처럼 되거나, 여기서 떠나야 한다고 결정했다." 하지만 유대인은 자기 방식대로 했다. 선택의 여지가 없다면 다른 나라로 떠났지만 소수자의 권리에 관한 교훈을 계속 가르쳤고, 언젠가는 특정 집단이 다수라 할지라도 자신이 원하는 대로 모든 것을 할 권한이 주어지지 않는다는 것을 사람들이 마침내 이해하기를 바랐다.

 

הנה, אחרי אלפיים שנה הקימו המרצים של השיעור "זכויות המיעוט" מדינה משלהם, ותוך שני דורות שכחו את כל מה שהם ניסו ללמד את האנושות. הרפורמה המשפטית שהממשלה הנוכחית מקדמת אומרת דבר אחד מאוד פשוט: לממשלה יהיה כוח בלתי מוגבל להעביר אילו חוקים שהיא רוצה, ולפרש את החוקים הקיימים בכל דרך שהיא רוצה, בלי שום ריסונים על הכוח שלה ובלי שום הגנה על זכויות המיעוט. פותחים בנימין נתניהו, יריב לוין ושמחה רוטמן את פיותיהם, והנה בוקעים משם קולותיהם של פרדיננד ואיזבלה והכמרים והאימאמים והלאומנים הפולנים וההונגרים: "אנחנו הרוב, אז מותר לנו לעשות מה שאנחנו רוצים. אתם המיעוט, אז אתם חייבים לציית לכל דבר שנחליט

이제 2000년이 지나고 "소수자 권리" 교훈의 강사들은 자신들의 나라를 세웠고, 두 세대 만에 자신들이 인류에게 가르치려고 했던 모든 것을 잊었다. 현 정부가 추진하고 있는 법제 개혁의 의미는 아주 단순하다. 즉 정부는 어떤 법이든 자신이 원하는 대로 통과시킬 수 있는 무제한의 권한을 갖게 되고, 그 힘에 대한 제한이나 소수자의 권리 보호 없이 기존의 법을 원하는 대로 해석할 수 있다는 것이다. 베냐민 네탄야후, 야리브 레빈, 심하 로트만이 자신들의 입을 열자, 이제 페르디난드와 이사벨라, 사제와 임맘, 폴란드와 헝가리 민족주의자들의 목소리가 거기서 나온다. "우리가 다수니까 우리가 원하는 대로 해도 돼. 당신들은 소수니까 우리가 결정하는 모든 것을 따라야 해."


מנסים להסביר להם שיש דבר כזה זכויות מיעוט, והם אוטמים את אוזניהם ומתעקשים: "אבל אנחנו הרוב! לרוב מותר לעשות כל דבר שהוא מחליט! זכויות מיעוט? לא מבינים מה זה". הם כנראה שכחו מה זה להיות יהודים

소수자 권리 같은 것이 있다고 그들에게 설명해 보려고 해도 그들은 귀를 막고 완강하다. "하지만 우리가 다수야! 다수는 자신이 결정하는 걸 전부 해도 돼. 소수자의 권리? 그게 뭔지 알게 뭐야." 그들은 유대인이라는 게 뭔지 아마도 잊은 모양이다.

'Hebrew Reading' 카테고리의 다른 글

다비드 그로스만  (1) 2023.04.13
전 법무장관 아옐렛 쉐케드 칼럼  (0) 2023.03.13
유발 하라리 칼럼  (0) 2023.02.26
룻기 두루마리와 샤부옷 절기  (0) 2023.01.11
욥바의 전설 안드로메다  (2) 2022.12.14